Expedice na míru
Transylvánie Winter Tour
Saudská Arábie - DAKAR
Kanada - Revelstoke Winter Tour
Kostarika
Gruzie
Panamericana
Austrálie
Namibie - Botswana
Ostatní destinace
|
Archiv expedic
Norsko
(18.7. - 3.8.2001)
Datum |
Zpráva |
3.8. |
21 hodin, přístav - dnes ráno jsme absolvovali překrásnou vylídkovou plavbu Lysefjordem
na Prekestolem (kazatelnu) a Kjerak - obě hory se tyčí do výše 1000 m nad hladinu moře.
Pak nás čekala místní silniční chlouba, která nás z výšky 0 m vyvedla 28 serpentýnami do
1000 m, kde pokračovala úzkou horskou cestou. Teď jsme v přístavní hospůdce a loučíme se
s Norskem - čekáme na nalodění v 01 h a přeplutí do Dánska. Pozvedlou sklenicí místního
piva se s vámi loučí celá parta. Náčelník
|
2.8. |
14 hodin, přístav Stavanger - náš pobyt se chílí ke konci a tak je čas rekapitulovat. Norsko je
překrásná země s množstvím zajímavých přírodních útvarů. Bohužel i s množstvím neschopných
lodních společností, které vás nedokážou přepravit v přijatelném čekacím čase. Na Lofotech
jsme čekali 12 hodin na asfaltové silnici, lístky nelze rezervovat ani koupit - musíte čekat
až na vás přijde řada a vejdete se do lodi. Teď jsme ve Stavangeru a budeme čekat na loď
až 22 hodin. Lístky si totiž můžete předem zakoupit pouze na mezinárodní spoje a to
7 dnů dopředu a volné jsou odjezdy pouze o půlnoci. Takže buďto se obrníte trpělivostí anebo
vám zkazí příjemné zážitky jako mně. Závěr - buď si musíte 3 měsíce dopředu zakoupit lístky
a dodržet cestu s hodinovou přesností, což je takřka nemožné, nebo si pro dovolenou vybrat
jinou zem. Náčelník
|
1.8. |
Dnešní den jsme strávili v malebném přístavním městě Bergen. Na rybím trhu jsme někteří
konzumovali čerstvé krevety a jiní obdivovali ryby na ledu. Náčelník
|
30.7. |
22 h - asi tak před půl hodinou jsme projeli nejdelším tunelem na světě. Jeho délka je
22 km. Teď kempujeme v nejdelším fjordu (220 m) - má nejhlubší místo 1200 m.
|
30.7. |
Počasí nám stále nepřeje, přesto je krajina, kterou vidíme z našich vozů čarovná. Trolíci,
které jsme koupili pro štěstí nám zařídili pěkné počasí alespoň u ledovce. Modrá masa ledu
nás všechny ohromila. Od ledovce zdraví celá parta. Náčelník
|
29.7. |
Že nám počasí nepřeje se říct nedá, neboť tady leje a fouká standardně, ale už nás to
mírně štve. Přírodní scenérie jsou ale nádherné a příroda divoká - prostě paráda.
Dnes jsme zdolali cestu Trolů, na které tu stejně jako na losy a soby upozorňují
dopravní značky - naštěstí se žádná srážka s Trolem nekonala a my pokračujeme. Náčelník
|
26.7. |
Dnes jsme ujeli "pouze" 120 km překrásnou krajinou Helgelandu - destíky ostrůvků, mezi
nimiž vám pomůže na druhou stranu jen trajekt. Prostě nádhera. Náčelník
|
25.7. |
Tak už zase prší. Náš dobrý pocit z pobytu v Norsku zkalila přeprava trajektem z ostrova
Lofoty na pevninu do Bodo. Po 7-hodinovém čekání jsme se na trajekt nevešli a tak nám
nezbylo nic jiného než od 2 hodin v noci čekat do 6.30 h. Není to organizované, nikdo
vám neprodá lístek, všichni tu čekají jak "stádo" - prostě hrůza, nezvládají to. Náčelník
|
24.7. |
Lofoty - ráno zataženo, máme bundy. Teď se nacházíme na místě, odkud jsou vidět ostrůvky,
bílá pláž a azurově zelené moře a svítí slunce - nad polárním kruhem. Jdeme se koupat.
Zdar náčelník
|
22.7. |
13.45 - noc jsme strávili v kaňonu Reisa u táboráku za denního světla i o půlnoci - slunce nezapadá.
Teď jsme poobědvali sobí polévku v Laponském stanu. Náčelník
|
20.7. |
21 hodin - po 3179 km dlouhé deštivé cestě jsme na Nordkappu - nejsevernější mys Evropy.
Odměnou nám je, že ustal déšť. Čekáme na půlnoční nezapadající slunce. Náčelník
|
20.7. |
9 hodin - díky vytrvalému dešti jsme přespali v kostele, kde bylo i příjemné stylové
ubytování. Všichni jsme povečeřeli soba na brusinkách. Pokračujeme na sever. Náčelník
|
19.7. |
Ujeto 2380 km z Prahy. Právě jsme překročili severní polární kruh. Na Nordkapp ještě skoro
800 km (zítra), na severní pól přes 2000 km (info příště), teplota 10°C, prší. Náčelník
|
18.7. |
Urazili jsme 1700 km přes Německo a Švédsko, pokračujeme stále na server. Prší, ale posádky
jsou v dobré náladě. U silnice jsme viděli losa. Zdraví náčelník
|
Co je nezapomenutelné:
- stanout vlastní nohou po 3.300 km na nejsevernějším bodě Evropy, který představuje Nordkapp
- pustá severská tundra s volně pasoucími se stády sobů
- projíždět vozem po nekonečných silničkách kolem stovek fjordů, stovkami tunelů a desítkami trajektů
- navštěvovat malebné rybářské vesničky i klasické stany Laponců, kde se pasou domestikovaní sobi
- sáhnout si na druhý největší pevninský ledovec Evropy
- nekonečné bílé noci, kdy slunce nechodí spát a nechce se ani vám
- koupat se na bílých písečných plážích daleko za polárním kruhem za 25 stupňového vedra v azurovém Atlantiku
- absolvovat jízdu dvěmi podmořskými tunely, ten první na Nordkapp je v hloubce 212 m a přes 6 km dlouhý, ten novější, který ho předčil je nejhlubší na světě s hloubkou 269 m pod mořem a má délku 7 km. A když u jsme u těch nej, tak průjezd nejdelším tunelem světa s délkou 24,5 km.
- dopravní značky upozorňující na možný střet se soby a losy zároveň a možný výskyt trolů (skřítků) v cestě
- když Vás začne zlobit převodovka a za polárním kruhem odejde z ničeho nic pětka a norský Nissan Vám s naprostou samozřejmostí a ochotou zajistí záruční výměnu celé převodovky a pomůže zorganizovat výměnu tak, aby co nejméně narušila průběh výpravy - převodovku v zemi neměli, ale zajistili její dodání do 7 dnů do servisu v Bergenu na cestě, která byla součástí naší trasy, kde nás ve stanovený den a hodinu čekali a po 5 hodinách s úsměvem na tváři a popřáním šťastné cesty předali opravený vůz.
- to, že nás moje auto i s pochroumanou převodovku dopravilo bez cizí pomoci skoro 2.000 km i přes Trolí cestu, hory a doly (v tomto případě fjordy) až do servisu. A to s využitím 4 rychlostí vpřed - absenci pětky jsem díky rychlostnímu limitu 80 km/h a neustálému klesání a stoupání téměř nepoznal.
- byla i skutečnost, že nás nějaký uvědomělý seveřan (bonzák), kterého jsme předjeli, ohlásil na policii pro nebezpečnou jízdu a tak se nás vydala stíhat dvě policejní auta. Policisté, kteří nás zastihli při pauze na odpočívadle a sdělili nám celou věc, se chovali korektně a postačilo jim vysvětlení, že předjíždíme na vysílačkách a naše na první pohled nebezpečná jízda je bezpečná.
S čím je třeba počítat:
- se stále se během dne měnícím počasím, které není zrovna přívětivé a neustále prší nebo alespoň mrholí. Když přestane pršet nebo dokonce vysvitne slunce, tak se objeví komáři a muchničky, jenž jsou díky hojným mokřinám takřka všude, relativně stabilní teploty i přes noc od 12 do 17 °C, v horách byly ovšem i 3 °C, ale na pláži také 25 °C
- s celkově vysokými cenami všeho: litr nafty 38,- Kč, chléb je za 100,- Kč a jedno pivo za 250,- Kč
- s množství dlouhých tunelů, což může přinášet problém lidem, kteří nesnášejí stísněné prostory
- s neschopností místních lodních společností přepravit objem turistů, které tato čarovná země láká a to i přes poměrně vysoké ceny lodních lístků
- s tím, že na každém kroku za něco zaplatíte: tunel se vstupem na Nordkapp 2 osoby 3.200,- Kč, mosty a trajekty do 10 km cca 450,- Kč (kterých použijete desítky), vjezdy do větších měst 50,- Kč, kempy na jednu noc cca 500,- Kč, sprchy na 10 min. 50,- Kč
- velké množství najetých kilometrů (cca 10.000 km) a k tomu drahé silniční poplatky a PHM
Zpět na archiv
|